Op weg naar Pasen (1)

De schepping (Genesis 1, 2)

Heel lang geleden maakte God de hemel en de aarde. In de hemel ging God zelf wonen samen met de engelen.
Op de aarde was het nog niet mooi. Alles was door elkaar, de lucht, water, modder, zand. En het was helemaal donker. Het was dus beslist niet mooi. Totdat....God zei “er zij licht” En er kwam licht. God maakte een scheiding tussen het licht en de duisternis. Het licht werd de dag, en de donkere tijd werd de nacht. Dit deed God op de eerste scheppingsdag.
Op de tweede dag maakte God de wolken en de lucht en Hij noemde dit de hemel. Op de derde dag maakte God de zee, de rivieren, de meren en het land. Alles was nu niet meer door elkaar heen maar het was heel netjes geworden. Water bij water en land bij land. Op deze dag maakte God het gras de bloemen en de bomen. Hij maakte bomen met blaadjes maar ook bomen met naalden zoals de den en de spar. God maakte appelbomen, perenbomen, vijgenbomen, en allerlei soorten struiken waar ook zaden en vruchten aan groeiden. De bloemen kregen allemaal verschillende kleuren en ook verschillende vormen. Het was nu al heel mooi op aarde. God vond het ook erg mooi!

De hemellichamen

Op de vierde dag maakte God de zon, maan en de sterren. Overdag zal de zon gaan schijnen en ’s nachts de maan en de sterren. Op deze manier is er altijd licht op aarde.
Hij zorgde er ook voor dat er jaren en seizoenen kwamen. Lente, zomer, herfst en winter komen na elkaar en met zijn vieren zijn ze een jaar.

Dieren

Op de vijfde dag maakte God in het water allerlei soorten vissen. Grote vissen zoals de haai maar ook kleine. De goudvis, de haring, stekelbaars, zeester, schelpen. De zee was vol met allerlei dieren.
In de lucht maakte God vogels, grote vogels zoals de uil, de arend, de valk, maar ook de kleinere zoals de duif, de koolmees, de ekster, de merel, de mus.
Op de zesde dag maakte God op het land de dieren. Kruipende dieren zoals de rups, de worm maar ook de koe en de leeuw.
Kun je nog 10 dieren bedenken?

De dieren zijn allemaal anders de ene heeft een lange nek, de andere een slurf. Een ander dier heeft een huisje op zijn rug, en de volgende is zwart wit gestreept. Een ander dier heeft witte wol op zijn rug. Weer een andere kan melk geven. God had voor elk dier iets anders bedacht. De dieren waren ook lief voor elkaar. De leeuw speelde met het lammetje en de poes speelde met de muis. Ze aten elkaar niet op. Ze konden gewoon naast elkaar liggen en met elkaar spelen.

De mens

En op de zesde scheppingsdag maakte God de mens. Zodat de mens kan zorgen voor alle dieren op de aarde. Ook zei Hij tegen de mens dat ze mogen eten van de bomen. Die bomen die God op de derde dag al had geschapen. Eerst maakte God een man en zijn naam was Adam, later maakt God een vrouw en haar naam was Eva. God maakte de mens naar Zijn beeld. Dat betekent dat de mens lijkt op God. Wij zijn de baas over de dieren, wij kunnen nadenken en goede dingen doen. Dit betekent niet dat wij net zo machtig zijn als God! Wij moeten nog steeds naar Hem luisteren!
Adam en Eva mogen bij al het moois wonen wat God geschapen heeft. Het was onvoorstelbaar mooi het was een paradijs. God vond het ook heel erg mooi geworden, hij was blij dat hij dit allemaal gemaakt had. Hij zei tegen de mensen dat ze goed voor de aarde moesten zorgen en naar Hem moesten luisteren.

De rustdag

Op de zevende dag ging God genieten van de dingen die Hij gemaakt had. Hij ging uitrusten. Dit is de rustdag. God heeft bij de schepping al bedacht dat er 1 dag in de week moet zijn waarop de mensen moeten rusten, zij mogen dan niet werken.
De rustdag is nu niet op de zevende dag van de week maar op de eerste dag van de week, omdat veel later de Here Jezus op een zondag is opgestaan. Wij hebben nu de zondag als rustdag. De zondag is een andere dag als de andere. Je gaat niet naar school, niet naar muziekles en je gaat niet sporten op deze dag. Je gaat naar de kerk want deze dag heeft God geheiligd. (Gen.2 vers 3) Het is een heilige dag, en je gaat luisteren naar de dominee die Gods woord, de Bijbel, uit gaat leggen. In de kerk ga je ook bidden en voor God zingen.
Deze dag is apart gezet.

Weet je het nog wat God maakte op deze dagen? Vul maar in.
1e dag
2e dag