De weg tot en in een huwelijk in de Here (2)


Deze reeks artikelen is gebaseerd op een catechese over het christelijk huwelijk, die de schrijver het afgelopen seizoen heeft gegeven.

Het specifieke doel


Het doel van het huwelijk komt voort uit Gods bedoeling met Zijn instelling en Zijn herschepping van het huwelijk. Dat doel kennen we uit het geheel van Gods Woord. Voor de uitvoering ervan is het nodig dat we gebruikmaken van Gods Woord en van ons gebed. Je zal juist in je huwelijk moeten willen leven naar Gods Woord en ook willen leven in overeenstemming met de inhoud van je gebeden. In afhankelijkheid aan de Here.

Bééld van God zijn


Het doel van het huwelijk valt binnen het grote doel van het leven om beeld van Gòd te zijn. Het huwelijk mag dienstbaar zijn aan het bereiken van dàt grote doel. Het is goed om dus eerst stil te staan bij ons grote levensdoel, zodat we beter zicht krijgen op het doel van het huwelijk.
Beeld van God zijn is op aarde leven en werken in liefde tot Hem en tot Zijn eer met de eigenschappen die de Here daarvoor heeft gegeven. En die eigenschappen zijn ware gerechtigheid en ware heiligheid (zie HC V&A 6).
Ware gerechtigheid betekent persoonlijk en in ons huwelijk recht staan voor God. Dat is voor ons als zondaren alleen door Christus’ vrijspraak weer mogelijk geworden. Dat betekent dat wij voor dat doel alleen maar leven kunnen uit genade. Zo alleen kan de uitvoering van onze opdracht bestaan voor Gods aangezicht. Als aangenaam door Hem worden aanvaard.
Ware heiligheid betekent dat wij persoonlijk en in heel ons huwelijk toegewijd zijn aan de Here. Op zijn dienst gericht. Op zijn dienst alleen.
Omdat we zondig zijn kunnen we dat alleen maar doordat de Here ons daarvoor wil afzonderen in deze zondige wereld en ons de Geest van Christus wil schenken. We zijn wel in de wereld, maar niet van de wereld. Het apart staan om God en Christus toegewijd te zijn, betekent wel antithese, tegenstelling en vijandschap met deze wereld. En dus strijd. Deze antithese zal niet alleen ons persoonlijk leven maar zeker ook ons hele huwelijksleven moeten doortrekken.
Met deze eigenschappen van ware gerechtigheid en ware heiligheid, die Christus’ Geest ons door het geloof toeeigent, worden we weer in staat gesteld om de taken om beeld van God te zijn, te volbrengen. We zullen die taken binnen het kader van het huwelijk in één van de volgende artikelen verder uitwerken. Maar hier willen we ze in zijn algemeenheid aangeven.
In Genesis staat eerst dat God tot Adam en zijn vrouw zegt als Hij hen gezegend heeft: weest vruchtbaar en wordt talrijk. En dan: vervult de aarde en onderwerpt haar (Gen. 1:28).

Die twee opdrachten die horen bij het beeld van God zijn, zijn gebleven. Ze hebben hun geldigheid voor deze aarde.
Het huwelijksformulier noemt bij het eerste doel van het huwelijk dat man en vrouw in alle dingen van het tijdelijke en eeuwige leven elkaar trouw zullen helpen,
Dat doel heeft betrekking op de opdracht die de Here geeft om de aarde te onderwerpen en Zijn schepping tot ontplooiing te brengen. Hij wil zo uiteindelijk alles tot de volmaaktheid brengen. Elkaar in het huwelijk trouw helpen betreft dus de opdracht van de mens om Zijn Schepper in Zijn schepping te dienen, te eren en te loven. Dat zal tot uiting moeten komen in het ontdekken en bewerken van die schepping. Daarin zullen man en vrouw als beeld van God moeten werken. Dat is bepalend voor het werk van onze handen en ons verstand. Dat is bepalend voor de keuze en inzet van onze beroepsuitoefening en onze evt. hobby’s. Dan zullen we steeds bewuste keuzes moeten maken t.a.v. werk en vrije tijd. Ons hart zal ernaar moeten uitgaan dat we het zó doen dat het de Here welgevallig is. Daarbij zullen we dus nooit op ons zelf gericht mogen zijn. Niet persoonlijk, maar ook niet in ons huwelijk. Samen zul je je willen inzetten in de dienst van Gods Koninkrijk.
Het bijzondere doel van het huwelijk is dan: samenwerken aan de uitvoering van de opdracht om de Here te dienen. Niet met tegenzin of plichtsmatig. Maar in liefde en met vreugde samen God dienen en eren, als beeld van God. Dat betreft zowel tijdelijke als eeuwige dingen. Materiële en geestelijke zaken.
Ons huwelijk is dus geschapen tot eer van God. Dat geldt ook voor het genieten in het huwelijk. Het genieten van elkaar in verkerings-, verlovings- en huwelijkstijd. Ook dat genieten zal moeten zijn tot eer van de Here. En niet tot zelfbevrediging. We zullen daar nog uitgebreider op terugkomen.

Zolang deze schepping bestaat, werkt de Here aan haar voltooiing. De afronding van onze opdracht is er bij de jongste dag. Dan is Gods doel bereikt: alles is tot volheid gekomen. Het werk is dan af, klaar. Dan zal alles nieuw zijn, vernieuwd in volmaaktheid. Ja, dan is zelfs het huwelijk ook vervuld en wordt beëindigd. Het huwelijk hoort bij het beeld van God zijn op déze aarde.
God wil daarbij ook tot zijn volle getal komen. Na de zondeval is dat het volle getal van de uitverkorenen in Christus. Daar werkt de Here ook aan. Daarvoor heeft Hij speciaal het huwelijk en de huwelijkszegen ingesteld. Dat is het tweede doel van het huwelijk, dat afhankelijk is van de zegen van God. God wil komen tot de schare die niemand tellen kan. Tot de gemeente der uitverkorenen. Tot het nieuwe Jeruzalem, dat Hem in waarheid dient, eert en prijst. Daartoe mag het huwelijk in de Here dienstbaar zijn. Een prachtig doel, als de Here daartoe zijn speciale zegen schenkt.


Sámen beeld zijn


Dat samen beeld van God zijn, is niet de samenwerking tussen twee losse personen. Maar het is het zijn en werken in een eenheid die door God zo gemaakt is. Een eenheid die een instelling is van Hem. Een instelling die prachtig mooi is. Die ook volkomen beantwoordt aan haar doelstelling. Ook hiervan zei God, nadat Hij zàg wat Hij gemaakt had: het was zeer goed (Gen. 1:31). Van deze in Gods ogen zo goede eenheid, zegt Christus: Wat Gòd heeft samengevoegd, scheide de mens niet (Matt. 19:6). God bracht Mannin tot Adam. Hij schonk haar aan Adam om één te zijn. Eén vlees, dat is een geschapen eenheid. Lichamelijk èn geestelijk één. Zo bracht Hij deze twee-eenheid tot stand. Een eenheid waarin door de Here ook onderscheid is aangebracht. Onderscheid tussen de mogelijkheden en de taken van man en vrouw afzonderlijk. Als aanvulling op elkaar. In volstrekte harmonie. Christus herstelde deze twee-eenheid. Voor alle zondige verstoring van deze twee-eenheid bracht ook Hij zijn offer aan het kruis. En om die twee-eenheid weer naar Gods bedoeling te kunnen vertonen en uit te voeren, geeft Hij op ons gebed Zijn Geest.
In Christus mag het huwelijk daarom weer die éénheid vertonen die God Zelf er in gelegd heeft. Maar wel met het doel om samen in liefde God te eren. Om samen in die wonderlijke en prachtige eenheid van het huwelijk verwonderd te staan over de grote werken en daden van God. Om God daarvoor te prijzen en te loven. En om – als de Here de kinderzegen schenkt – in liefde mee te werken aan de vermeerdering van de kerk van Christus.
Voor dit alles zet God jullie (straks) in je huwelijk in. Daarin werken jullie samen aan Gods grote opdracht. Daarin werken jullie samen onder de zegen van de Here met als uiteindelijke doel, de verheerlijking van God de Vader en God de Zoon, Christus.
Zo bouw je aan de kerk, niet pas als de Here jullie kinderen wil geven. Maar al direct op weg naar en in het huwelijk. Elkaar vasthoudend in het geloof, elkaar aansporend in liefde. Elkaar liefhebbend in Christus.

Wat verder volgt


Wat de Here gegeven heeft om tot die door Hem geschapen en gewilde eenheid te komen, en hoe je ermee om moet gaan, dat willen we de in de volgende artikelen verder uitwerken.
We willen dan eerst zien hoe verliefdheid, liefde en sexualiteit als gaven van God gebruikt mogen worden.
Vervolgens hoe je, als blijkt dat je bij elkaar past, naar elkaar mag toegroeien in een heilige levenswandel.
Daarna willen we uitgebreider stilstaan wat voor betekenis en consequenties die mooie twee-eenheid in het huwelijk heeft.
Vervolgens komen de zegeningen van de Here aan de orde in de vorm van arbeid en wonen, kinderen, en kerkenwerk.
Tenslotte staan we stil bij de zaken rond de huwelijksdag. De voorbereiding en inrichting van die dag. Met als hoogtepunten de sluiting van het huwelijk en boven alles de eredienst waarin het huwelijk bevestigd mag worden.
We beseffen dat heel veel zaken slechts kort zullen kunnen worden aangestipt, en dat het beslist nodig is om verder door te lezen en door te praten. Maar deze artikelen zijn bedoeld als eerste aanzet.

Literatuur


Hieronder volgt een lijst met boeken die nuttig zijn als je je verder wil verdiepen onder de zaken die te maken hebben met een verkeringstijd of een huwelijk in de Here.

1. W.G. de Vries: Het huwelijk in ere, De Vuurbaak, 1967
2. J. van Bruggen: Het huwelijk gewogen; 1 Kor. 7. Bolland, 1978 (bij Goedhart)
3. P. Niemeijer: Die twee één vlees; over het christelijk huwelijk, Woord en Wereld, nr. 16, 1991
4. P. Niemeijer: Tempeldienst; over sexualiteit en verkering, Woord en Wereld, nr. 18, 1992
5. R. van Kooten: Gij zult niet echtbreken; het zevende gebod (2 delen), Den Hertog, 1999
6. R. van Kooten: Samen in gesprek; voorbereiding op het huwelijk, Groen, 2006
7. D. Grutter: Samen op weg naar de bruiloft; Bijbels dagboek over verkering en verloving. Vuurbaak, 1999
8. D. Grutter: Samen stil voor God; Bijbels dagboek voor gehuwden. Vuurbaak, 1995
9. A. Hoek-van Kooten: Trouw en teder; seksualiteit in het huwelijk. Kok-Voorhoeve Kampen, 1991.
10. S. de Marie: Blijft in mijn liefde; het bewaren van Gods geboden in deze tijd. LWVKO brochure nr. 4, 2003

Bespreekpunten


1. Spreken jullie ook door op zaken die in Gods Woord handelen over het huwelijk?
2. Wat vind je van de stelling, dat je eerst belijdenis moet hebben afgelegd voordat je je verloven gaat?
3. Waarom zou het belangrijk zijn dat je lid bent van dezelfde kerk?
4. Wat maakt een huwelijk tot een christelijk huwelijk?