Tussen hof van Eden en het nieuwe Jeruzalem (1)

Hoe staan wij in deze wereld?

Wij leven als gereformeerde mensen in een wereld die door God geschapen is. Maar in de maatschappij waarin wij leven wil men daar niet van weten. Toch vraagt de HERE van ons om in deze wereld bezig te zijn. Dan moeten we over onszelf nadenken.

Als je midden in een grote mensenmassa loopt of je loopt tussen de weilanden buiten in de natuur dan ga je vaak vanzelf nadenken over jouw plaats in deze wereld. Je kunt jezelf zien als een nietig mensje op deze aardbol. Je kunt je ook heel belangrijk vinden te midden van je vrienden of vriendinnen. Je gaat nadenken over je verhouding tot... Ja, tot wie eigenlijk. Misschien je verhouding tot je ouders, je kinderen, je vrienden en/of vriendinnen, je collega´s. Je verhouding tot de natuur om je heen, je buren die opgaan in sport en feestjes. Je verhouding met mensen op deze wereld die verhongeren, verdrukt worden of moeten vluchten voor oorlogsgeweld. Of je relatie met God, je Vader in de hemel.

Waarom?

Vind je het gek om over jezelf na te denken? Het is wel nodig. Misschien denk je dat God de mensen zomaar geschapen heeft. Maar de HERE heeft met elk van ons een bedoeling. En wat zou Gods bedoeling zijn met jou of met jouw gezin of met het gezin waar je uit komt of met de kerk waar je bij hoort?

We gaan in de komende artikelen nadenken over onszelf en onze relaties. We gaan erover nadenken en een mening vormen. Is dat nodig? Ja, we moeten weten waar we het over hebben als het gaat over vrijetijdsbesteding, over sport, over gezag, over hoe we staan in ons werk, over oorlog en vrede, over dienstbaarheid. Waarom moeten we daarover nadenken en een mening hebben? Is het niet genoeg als je gewoon weet hoe het hoort? Nee, dat is niet genoeg want je moet ook weten waarom we dit wel en dat beslist niet doen. Je moet dit duidelijk kunnen maken, niet alleen aan mensen die er net zo over denken als jezelf maar ook aan `andersdenkenden´. Kun jij je standpunt verdedigen en het standpunt van een ander weerleggen?

En met weerleggen bedoelen we niet dat je zegt: `Ik ben ertegen!" Maar dat je kunt aangeven waarom een ander ongelijk heeft. Daarom lees je een artikel in De Bazuin en denk je erover na, daarom ga je naar vereniging en spreek je door over bepaalde onderwerpen. Dan kun je tijdens het koffiedrinken in de kerk eens vragen: `Wat zou jij doen in dit geval?´

Vertrekpunt

Maar... Dan zullen we eerst samen een vertrekpunt moeten kiezen, een uitgangspunt waarop we met alle problemen weer terug kunnen vallen. Je begrijpt wat we bedoelen? Ons uitgangspunt moet hetzelfde zijn. De basis van onze gedachten en meningen vinden we niet in onszelf. Nee, we staan allemaal samen op het fundament van Gods Woord en de belijdenis. De Bijbel hebben we altijd weer nodig als het punt waar we onze gedachten en meningen aan toetsen. Er is maar één gids die ons helpen kan om te weten wat we moeten doen.

Ons uitgangspunt

De mens is door God geschapen. De eerste mens was Adam en hij was `goed´ geschapen. We kunnen ons maar vaag voorstellen wat dat heeft betekend. Wij als door en door zondige mensen kunnen ons geen voorstelling maken van een `goed geschapen mens´. Adam had heerschappij over de dieren en had rechtstreeks contact met God de Schepper.

Aan die ideale situatie is een einde gekomen door de zondeval. De mens heeft alle voorrechten van het paradijs verspeeld door eigen schuld. Het is haast niet aan te geven hoe groot de veranderingen in het leven en samen leven zijn geweest door het binnendringen van de zonde. Als je Adam ziet dan zie je je spiegelbeeld en lees je je eigen verhaal. We zijn geen haar beter. Echt niet.

We moeten dus zeggen dat we door eigen schuld met de brokken van de zonde zitten. Of niet soms? Ga eens na hoe vaak je vandaag voor de satan hebt gekozen en niet de wil van de HERE hebt gedaan. Voor ons allemaal geldt wat Paulus schreef : `Ik ellendig mens´.

Gelukkig hoeven we hier niet bij blijven staan. Jezus Christus is op aarde gekomen om onze schuld te betalen en ons weer met God te verzoenen. Daardoor konden Adam en Eva weer verder. En wij ook.

Door de zonde is het heerlijke moeiteloze leven in het paradijs veranderd in een moeilijk en zorgelijk bestaan. Maar dat we toch verder mogen gaan dat is genade en dat hebben we helemaal niet verdiend. Daarom zijn we dankbaar en blij en zullen we graag in ons leven laten zien dat we God dankbaar zijn voor Zijn verlossing.