Wat zegt de HERE over je studie

Misschien heb je dit jaar een citotoets gedaan en ga je volgend jaar naar de middelbare school. Misschien heb je net examens gedaan en schrijf je jezelf binnenkort in bij een vervolgstudie. Waarom ga je naar school? En wat heeft God daarmee te maken?

Wat heeft God ermee te maken?

Waarom ga je naar school? Om te leren. Omdat je later moet werken voor je geld. Omdat je genoeg moet leren om een baan te kunnen hebben. Je wilt wat bereiken in je leven. En welke studie kies je dan? Welke baan? Misschien gewoon de studie die je leuk vindt. Dat is voor veel mensen vandaag de richtingwijzer. Je moet doen wat je leuk vindt. Is dat nou alles wat je over je studie en studiekeuze kunt zeggen? Zouden we de HERE er niet in moeten betrekken? Want de HERE heeft toch alles gemaakt? Ook de mens die kan leren en werken. Ja, Hij is Schepper van alle dingen. Laten we kijken hoe de HERE het bij de schepping bedoeld heeft.

Wat God wil

Nadat God de mens heeft geschapen, geeft Hij hen een opdracht mee. Lees maar in Genesis 1 vers 27 en 28. Daar staat onder andere: Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt.

Twee opdrachten tot eer van God. De mens moet vrucht-baar zijn en talrijk worden. De aarde moet vol mensen zijn. En al die mensen moeten tot Gods eer regeren over zijn aarde. Dit noemen we wel het cultuurgebod. God maakte de mensen voor die dienst. Zo heerste Adam over de aarde en gaf namen aan de dieren. Er is heel veel werk op de aarde. God heeft zoveel schatten in de aarde gelegd om te gebruiken tot Gods eer. Die moeten allemaal ontdekt worden. Tenten, muziek en het smeden moesten worden uitgevonden (Gen. 4). Windenergie en olie. Alle gaven moeten ontdekt en gebruikt worden tot Gods eer. En ook de gaven die God aan de mens persoonlijk geeft, moeten ontdekt en gebruikt worden. Dat was de opdracht voor Adam en Eva en ook voor ons. Een opdracht voor alle mensen.

En dan heeft God nog een verdeling gemaakt naar man en vrouw. Zij moeten samen werken tot Gods eer. Hij als hoofd en zij als hulp. En God geeft man en vrouw een andere hoofdtaak. Mannen en vrouwen kunnen wel dezelfde talenten hebben. Zij zijn niet tot dezelfde taak geroepen. Man en vrouw hebben een eigen taak. Daarin raakt hen Gods zegen en Gods vloek. Na de zondeval legt de HERE man en vrouw een vloek op (Gen. 3). Voor de man is de vloek in zweet en tussen de dorens op een vervloekte aardbodem werken. De vrouw zal met smart kinderen krijgen en de man zal over haar heersen en haar begeerte zal naar hem uitgaan. De vloek raakt de man in zijn hoofdtaak van het bewerken van de aarde. De vloek raakt de vrouw in haar hoofdtaak van het hulp-zijn en het kinderen krijgen en opvoeden. Over Gods zegen voor man en vrouw kun je lezen in Psalm 128.

En nu wij

Wat betekent dit nou voor ons? Wat heeft het met je eigen studiekeuze te maken?

Allereerst dit. Je bent niet aan het leren om later een goedbetaalde baan te krijgen. Je bent ook niet aan het leren om later een baan te krijgen waardoor je belangrijk wordt en mensen naar je opkijken. Je bent aan het leren om de gaven die God aan jou heeft gegeven te ontwikkelen. Om die gaven nu en later tot Gods eer te gebruiken.

Je gaat ook naar school om de opdracht die de HERE geeft, goed te kunnen uitvoeren. Als jongen moet je doen wat je kunt om straks te werken en een gezin te kunnen onderhouden en andere mensen die dat nodig hebben.

Als meisje moet je er rekening mee houden dat je zou kunnen trouwen, en zo de hulp wordt van jouw man. Dat mag je zien als roeping van de HERE. En als je kinderen van de HERE mag krijgen, mag je ze opvoeden tot eer van zijn naam. Die overweging zou ervoor kunnen zorgen dat je liever een MBO- of HBO–opleiding doet dan een lange universitaire studie. Aan de eerste studies heb je meer in de praktijk van het opvoeden en verzorgen van kinderen. Bovendien kun je daarmee gemakkelijker een baan vinden die te combineren valt met een gezin met (oudere) kinderen.

En je hoeft niet alleen aan eigen kinderen te denken. Je mag ook helpen de kinderen van de gemeente op te voeden. Je kunt ook kijken wat er in de kerk nodig is aan kennis. Denk aan leerkrachten voor een eigen school of eigen zorg voor bejaarde of verstandelijk beperkte broeders en zusters.

Hiermee is niet gezegd dat een meisje nooit een universitaire studie kan kiezen. Maar in een samenleving waar de meeste mensen het krijgen van kinderen plannen, wordt door studieadviseurs en mentoren geen rekening meer gehouden met Gods opdracht voor de vrouw. Daarom is het goed om te overwegen wat Gods opdracht voor de vrouw is en wat dit betekent voor je studiekeuze.

Kiezen

Hoe weet je nou welke studie je moet kiezen? Je hoeft niet te wachten op een briefje uit de hemel. Je moet alles rustig overwegen. Als dat kan samen met je ouders. Wat zijn je gaven? Wat vraagt de HERE van jou als jongen / meisje? Welke studie bereidt je voor op je taak als hoofd / hulp? Kan ik met mijn gaven een studie doen die de kerk bouwt? Kan ik een bepaalde studie tot eer van God doen (of wordt er in die banen per se op zondag gewerkt of moet je op een andere manier Gods geboden overtreden)? Je moet het nuchter overwegen. Niet wachten op hocuspocus-aanwijzingen, maar in vertrouwen aan de HERE voorleggen. Dan kun je met de opdracht voor ogen die we uit zijn Woord kennen, rustig nadenken over de studiekeuze.